Vita Kränkta (Kultur) Män

kränktis

Ca en timme efter att jag hade lämnat flera kommentarer på Jasenko Selimovic Facebook-vägg om Knausgårds försvar av  författaren och folkmordsförnekaren Peter Handke fick jag ett argt telefonsamtal från Selimovic som gnällde om det jag skrev om Karl Ove Knausgård. Knausgård var inte den ende  (Fd) KULTURMANNEN som var kränkt den här veckan. Jag tänker inte skriva vad han sa men det var fullständigt oacceptabelt och ovärdigt en man i hans position.  Det räcker med att säga att jag hade KRÄNKT Jasenko. Jag tror inte att han hade reagerat så hade om Ozan och Cissi hade skrivit någonting liknande på hans FB-vägg. Jag hade sårat Jasenko djupt…

Nu spekulerar jag bara så klart (not really) men jag skulle tro att kränkningen låg i det faktum att jag hade påpekat någonting som flesta svenskbosnier, eller rättare sagt de svenskbosnier som Selimovic är Facebook-vän med inte visste mycket om. Nämligen det faktum att samma man vars text Selimovic hyllade (Knausgård) var Peter Handkes främsta försvarare under den långa och bitvis bittra debatten som rasade i flera månader i Norge. Det faktum att jag påpekade detta gjorde Selimovic sårbar och sur då han har byggt upp ett rykte som någon som har aktivt kämpat mot folkmordsförnekare de sista fem-sex åren här i Sverige, någonting som har (med allt rätt) gett honom mycket beröm och respekt bland svenskbosnier och eventuellt en del röster för Folkpartiet. Skulle det komma fram att han hyllade en man som hade av den Norska Helsingforskommitén anklagats för “hvitvasking” dvs ett försök att förminska vad Peter Handke hade sagt och skrivit gällande krigen i forna Jugoslavien och folkmordet i Bosnien skulle det va dåligt…(duh!)

Den bekantskapen och FB-vänskapen tog slut den dan 😦 Jag tänkte inte mer på det förrän på kvällen då en vän frågade om jag inte skulle svara på Selimovic kommentar som tydligen förvrängde allt jag hade sagt. Vännen skickade över en skärmdump och som väntat hade jag tydligen sagt både det ena och det andra. Jag kan förstå hans situation och försvaret av Kanusgårds text framförallt med tanke på att hela det svenska borgerligheten är i extas över Kanusgårds självömkande text (enligt säkra källor så ejakulerade Erik Helmersson & Ivar Arpi  medan de läste texten)

Ett svar är på sin plats.

1) Min första kommentar syftade till den långa artikeln där Knausgård utmålade sig själv som offer trots att han publiceras i landets största tidningar, hans böcker säljer som smör här i “Cyklopernas Land” och att det är i själva verket kritiken som han inte tål, att alla kan inte se geniet Knausgård utan att vissa av oss ser en självömkande privilegierad man som uppenbart inte ser hur privilegierad han är. Jag kunde ha uttryckt mig bättre men jag tog mig tiden att läsa en fruktansvärt lång text som fick plats i Sveriges största dagstidning av en man som hävdar att man försöker tysta ner honom (!) och två meningar var det enda jag orkade få fram. Jag var utmattad och ska jag vara helt ärlig: deprimerad efter att ha läst Knausgårds text.  Jonas Gardell förklarade det så mycket bättre & senare även Robin Enander & Aleksa Lundberg.

2) Min klagomål på Knausgård var inte ”allmän” utan jag pekade specifikt på ett antal saker, däribland Knausgårds försvar av Handke som var byggt på halmgubbe-argument. Har man yttrandefrihet så kan man påpeka när någon förnekar eller relativiserar brott mot mänskligheten och folkmord framförallt då offrens anhöriga och överlevare är fortfarande vid liv och den politiken som orsakade folkmordet är också med och plågar landet. Kanusgårds försvar av Handke har dissekerats i en mängd artiklar. En del av yttrandefriheten är rätten att kunna kritisera folk. När det gäller Kanusgårds författarskap så kan jag faktiskt inte uttala mig, jag har inte läst hans verk och min uppfattning om honom kommer utifrån de artiklar han har skrivit här i Sverige och i Handkedebatten.

3) Enligt Selimovic var Kanusgårds åsikt om till priset Handke ”förfärligt oreflekterat” vilket är också ett sätt förminska Knausgårds roll och hur starkt han försvarade Handke. Debatten pågick i flera månader och var bland de smutsigare jag har sett och slagen under bältet kom från Kanusgård och hans bundsförvanter som klamrade sig fast vid halmgubbe-argument och kunde aldrig svara på de många frågor som ställdes av en lång rad insatta människor. Knausgård visste mycket väl vad han gjorde. Om man leker med tanken att det hade rört sig om Nobelpriset i litteratur och utdelningen var här i Sverige och Handke hade försvarats av Åsa Linderborg (hon och Erik Wjik har försvarat Björn Eklund, även om hon verkar ha gått vidare till att vara Putins nyttiga idiot.) eller någon annan från vänster så hade Selimovic inte tvekat utan hade gått till angrepp mot henne eller vem de nu må vara (med all rätt) dock med en svepande ton och passat på att samla politiska poäng genom att anklaga hela vänstern i Sverige och undrat hur de kan se sig själva i spegeln o.s.v Men, skulle Handke bli aktuell för Nobelpriset och han återigen försvaras av Kanusgård så misstänker dock jag att Selimovic skulle vara betydligt lugnare. (En diskussion om Knausgård/Handke och hur lämpligt det var att priset gick till Handke fördes öppet i Norge men Selimovic fegade ur)

4) Jag har rätt att kritisera Handke för hans försvar av Milosevic och hur smart är det egentligen att belöna såna människor med priser som oftast finansieras av skattepengar? Vad skickar det för budskap? Jag var inte ensam om det. Jag har också rätt att kritisera Kanusgård, jag var inte ensam där heller, en rad norska författare och den Norska Helsingforskommitén kritiserade honom också och det hade inte med hans författarskap att göra.  Jag kommer inte sluta läsa verk av författare som har “dålig moral”  är “kontroversiella” eller som har sagt någonting dumt, på mina bokhyllor har jag Hunter S. Thompson,( man har inte levt om man inte har läst Hunter S. Thompson) Ellis, Vonnegut och faktiskt Branko Copic och Miroslav Krleza (som inte är på nåt sätt kontroversiella, vet inte vad Jasenko snackar om????)  …  men jag känner ändå att jag måste dra gränsen någonstans. Jag drar den nog vid  folkmordsförnekelse, och framförallt då offren är folk som jag känner eller är släkt med. Visst är jag självisk? Andra får läsa Handke och Knausgård hur mycket de vill….

Men för att vara rättvis, Jasenko är bara en fotsoldat i en all mer uppskruvad strid och  som varje lojal soldat så gör det han måste. Borgerligheten är i extas över Knausgårds text. Det är därför som ni kommer fortsätta hitta honom till höger om Jonas Khemiri, till höger om strukturell rasism, till höger om Jonas Gardell & Aleksa Lundberg oavsett om de har har rätt eller fel. Som vi säger i Bosnien: Jasenko se bavi politikom. Odjebi Jasenko.

Selimovic kommentar till mig. Tack till D.
Selimovic kommentar till mig. Tack till D.

 

3 thoughts on “Vita Kränkta (Kultur) Män

  1. Yes, freedom of speech includes the freedom to tell untruths and the freedom to be politically correct. It doesn’t mean that when you use the freedom of speech that the blood of others has bought you to lie and be “politically incorrect” about the suffering of others that you qualify to be described as “human” (?/”humane”) or “humanistic”. Handke seeks to excuse the butchers and rapists. He uses his position of respect to deny the truth of the experience of survivors of atrocity, forcing them to relive the experience of powerless they experienced as they – unlike their family and friends – lived through the terrible things that were done at the instigation of Handke’s heroes in 1992 and 1995. Handke’s inability to empathise with the powerless and his compulsion to defend those responsible for their misery is worthy of contempt. An intelligent person who is aware of how Handke has abused the truth of what happened in Visegrad and at Srebrenica and still stands up to defend him as “human/humane” or “humanistic” should be beneath our contempt.

Leave a Reply

