Syrien, Ukraina och Bosnien- likheterna är påtagliga

Jag gör en uppdatering på min blogg just nu, vilket inkluderar artiklar som har publicerats i tidningar och nyhetsajter. Den här artikeln publicerades på Västerbottens-Kuriren 11-09-2014 

Ungefär vid den här tiden för två sen hade jag ett antal samtal med en historiker och en av världens främsta Balkankännare, jag kände mig nämligen kluven kring kriget i Syrien och de många försök som gjordes att jämföra situationen i Syrien med kriget och folkmordet i Bosnien. 

Helt klart finns det och fanns det likheter, dock så argumenterade jag att det fanns betydligt mer som skilde kriserna åt. En annan sak är att jag inte hade några problem att förlika mig med alla alla tänkbara försök att göra sig av med Bashir Al Assad och hans mordiska regim – som har orsakat syrierna så mycket lidande.

Faktum är omvärldens misslyckande att stoppa Bashar Al Assad har inte bara lett till en bisarr dödskult i form av IS eller (ISIS) har kunnat frodas, ett fenomen som kan jämföras med Röda Khmererna eller Interahamwé och Impuzamugambi, Hutumiliserna ansvariga för stor del av mördandet under folkmordet i Rwanda. Det är snarare värre, det har lett till att nära 200 tusen människor har dödats under de tre år som konflikten har pågått.

Fortsätt läsa på Västerbottens-Kuriren…

Leave a Reply

