Kym Vercoe, Visegradbo från Australien

forthosewhocantellnotales_01

Den bosniske nobelpristagaren Ivo Andric bok ; Bron över Drina ledde australiensiskan Kym Vercoe till den bosniska staden Visegrad. Hon kom till Bosnien Hercegovina och Visegrad framförallt för att se den kända bron, en av Bosniens ikoner från Andric bok; “Na Drini ćuprija” (Bron över Drina) hon hade förtrollats av boken och hon hade förtrollats av det Visegrad som beskrevs av Andric i hans storverk. Vercoe längtade till Bosnien Hercegovina för att i första hand kunna besöka alla de platser som beskrevs i boken. Däremot det hon fann på plats i Visegrad var någonting helt annat.

Väl framme i Visegrad så insåg Vercoe att dagens Visegrad inte är i närheten av det Visegrad som Andric beskrev. När Vercoe som är annars teaterskådespelerska insåg att bakom fasaden dolde sig hemska berättelser om mord och våldtäkt blev hon som bedövad.

Det som var mest chockerande för mig personligen var det faktum att jag kunde åka till Visegrad som turist och ändå hade ingen som helst möjlighet att se några som helst tecken på vad som hade hänt i staden under kriget säger Vercoe till bosniska dagstidningen Oslobodjenje. Öppen och sympatisk, Vercoe som charmade alla nyligen under Sarajevo Filmfestivalen säger att det faktum att de som idag bor i Visegrad saknar intresse för de brott mot mänskligheten som skedde i staden var också en av sakerna som drev på henne att ta utforska ämnet än mer.

Jag undrade ihärdigt ifall det fanns någonting jag kunde göra för att hedra offren, framförallt kvinnorna. Jag har jobbat inom teaterbranschen i över ett decennium nu, så jag tänkte att det kunde vara ett sätt för mig att kanalisera det jag kände.

När Veroce återvände till Australien bestämde hon sig för att förvandla det hon kände till ett föreställning under namnet ”Sju Kilometer nordöst” (Sedam kilometara sjeveroistočno) kort efter att den hade haft premiär i hemlandet så visades den i Sarajevo också 2011. Det var just det föreställningen som ledde den bosniska regissören Jasmila Zbanic till att spela in filmen ”For those who can tell no tales” som efter att den hade haft världspremiär på filmfestivalen i Toronto kommer ha sin europapremiär i San Sebastian 26 spetember. Veroce som har huvudrollen i filmen var också med och skrev manuset.

Att filma med Jasmila var verkligen en helt otrolig erfarenhet. Det var en väldigt intressant process, att kunna omvandla min berättelse till film och spela in den med ett så hängiven team. Jasmila ansträngde sig verkligen för att göra en så bra film som möjligt. Det gjorde också att inspelingen var också väldigt utmanande dock ändå trevligt avslutar Vercoe…

Filmen hade stora framgångar på festivalen i Toronto både med publiken och kritikerkåren. När det gäller just publiken så är det enligt Veroce väldigt positivt att det var knäpptyst i salongen under visningen. Man fick nästan intrycket att publiken inte ens andades, det var en fantastisk känsla. Efter visnigen hade vi chansen att prata med publiken och jag tror att det var ett väldigt viktig inslag. Folk stoppade oss på gatan och hade frågor om filmen, flera dagar efter visningen. Jag hade också möjligheten att träffa flera anhöriga till offren från Visegrad säger Vercoe. Det var en otrolig upplevelse.

Inom kort väntar två premiärer, den europeiska premiären vid filmfestivalen i San Sebastian och sen i början på oktober väntar den bosniska premiären. Vercoe hoppas att även publiken i Spanien kommer gilla men framförallt förstå filmen och att diskussionen kommer fortsättas, en diskussion som handlar om viktiga historiska händelser. Vercoe tillägger dock att för henne är ändå den bosniska premiären viktigast. Det kommer bli jätteintressant att se vad publiken tycker om filmen och hur de kommer reagera. Jag känner ett band till Bosnien, med landets historia och dess framtid – det är inte någonting som jag hade väntat skulle ske när jag kom hit som turist säger Vercoe och tillägger; Jag väntar otåligt efter chansen att delta i diskussion med den lokala publiken om filmen.

Det händer sällan att en turistresa förändrar ens liv i grunden, än mindre att den leder till en film om den förändringen. Vercoe kände av Visegradbornas lidande på sitt eget skinn och har lovat sig själv att hon kommer kämpa för att sanningen kommer fram, men; – Även om jag har varit med om mycket sen jag besökte Visegrad så är jag inte säker att när det gäller det temat som filmen behandlar att mycket har hänt. Idéer som föder dolda och omtvistade historiska sanningar leder till ett dilemma för offren runt om i världen.

Jag är förvånad och tacksam att Visegrads historia berörde mig så djupt. Jag tror att jag fortfarande inte har lyckats bearbeta allt, men jag känner bara att jag blev en del av en mycket större berättelse.

Denna intervju med den australiensiska skådespelerskan Kym Vercoe publicerades idag 2013 09-25 i den Sarajevo-baserade bosniska dagstidningen Oslobođenje. Länken till intervjun på bosniska kan hittas här…

Trailer till filmen: For those who can tell no tales

Under Bosnienkriget så utsattes Višegrad för omfattande utrensingar av staden bosnienmuslimska (bosniakiska) befolkning i de så kallade Višegradmassakrerna sammanlagt mördades över 3000 människor mellan april och september 1992.

För vidare läsning om Visegradmassakerna:

Visegrad in Denial Over Grisly Past ;  by Rachel Irwin Institute for War & Peace Reporting

Unforgiven, unforgotten, unresolved: Bosnia 20 years on by Alec Russell Finacial Times

Historien om Milan Lukic Amnesty Press (På svenska)

The Reluctent Gandarme :  part 1 and part 2  by Chuck Sudetic The Atlantic

Visegrad Genocide Memories Genocide against Bosniaks in Visegrad 1992-95

BLOODY TRAIL OF BUTCHERY AT THE BRIDGE; Bosnia the secret war: Ed Vulliamy ; The Guardian

Leave a Reply

